Sådan gør du Wilke overflødig
Der er mange der synes, det er svært at komme i gang med at lytte til kundernes uopfyldte behov. Hvordan gør man? Er det ikke meget dyrt og besværligt? Og skal man overhovedet stole på de ting, man får at vide?
Den nemme måde at gøre det på er at ringe til Wilke, og den metode vil vi selvfølgelig til enhver tid anbefale. Men man kan godt komme i gang uden at involvere analyse- og rådgivningsvirksomheder som os, hvis man griber det rigtigt an.
Det handler om at sætte lytteposter op – og at bruge de lytteposter, man allerede har, uden måske at være klar over det.
Hvad er en lyttepost?
En lyttepost er en kilde til at finde ud af, hvad det er, kunderne efterspørger og hvor god man er til at opfylde det. Det kan være kvalitativt, kvantitativt og alt derimellem. Og det kan gå fra de helt store setups, der løber over flere år og involverer eksterne partnere som Wilke, til små ad hoc-setups, hvor man får input til en konkret ting og derefter lukker lytteposten igen.
Der er ikke en fast formel for, hvordan en lyttepost skal se ud. Det handler om formål, ambitionsniveau og målgruppe. Og først og fremmest handler det om at turde.
I har allerede lytteposter. Spørgsmålet er, om I bruger dem?
Den gode nyhed er, at I allerede har lytteposter. Den dårlige nyhed er, at I måske ikke bruger dem til ret meget.
Alle aktører i den kollektive trafik har for eksempel en kanal for ris og ros fra kunderne. Det kan være mere eller mindre systematiseret, og i nogle tilfælde er det bare en mailadresse. Men kanalen findes og bliver brugt af kunderne, mens du læser disse linjer.
De fleste kunder skriver om praktiske ting eller kritiserer en meget konkret oplevelse. En chauffør, der ikke blev oplevet som kundevenlig. En bus, der angiveligt kørte for tidligt. Et tog, der ikke var gjort ordentligt rent. Og så videre.
Men kunderne skriver også om de ting, de ikke kan få svar på andre steder. Den tvivl, der nager dem. Om det nu er sikkert nok. Om bussen bliver desinficeret, så man ikke spreder smitte når man trykker på stop-knappen. Om der er nogen på stationerne, der sørger for at holde orden, hvis retningslinjerne ikke bliver overholdt. Om en mørk station, der – uafhængigt af corona – bliver oplevet som utryg, når det er mørkt.
En anden lyttepost er interne data, som viser hvad det er, kunderne gør i praksis og hvor udsvingene i adfærd har været særligt stærk.
En tredje lyttepost er de input, medarbejderne giver. Dem, der er i kontakt med kunderne hver dag og hører kundernes spørgsmål, overvejelser og holdninger uden filter. Input fra frontlinjemedarbejderne er tit dén lyttepost, der kan give de største aha-oplevelser – men også den, der oftest fravælges. Fordi det opleves besværligt, fordi man inde på kontoret synes at frontlinjemedarbejderne brokker sig. Eller nok nærmere fordi man simpelthen ikke ved, hvordan man skal opsamle og systematisere de input, man får.
Det er sværere at sætte nye lytteposter op
Nogle gange har man ikke nok i de lytteposter, man har i forvejen. Det kan være fordi, man har brug for at få belyst en ny problemstilling, det kan være fordi man skal have input fra en særlig målgruppe eller simpelthen fordi, man har brug for at have et beslutningsgrundlag, man er sikker på hviler på fast metodisk grund.
Hvor man i vidt omfang kan klare det med interne ressourcer, når det gælder de eksisterende lytteposter, kan der være god grund til at overveje at alliere sig med eksterne samarbejdspartnere, når man skal opsætte nye lytteposter. Risikoen for, at man måler forkert, er absolut til stede, hvis målinger og survey-metode ikke er ens hjemmebane.
Men man kan godt sætte lytteposter op selv. Den nemmeste er at bevæge sig ud i virkeligheden. Observere kunderne, tale med dem ansigt til ansigt, spørge dem der ser rådvilde ud, om der er noget de kan hjælpe med. Det er præcis det, alle dem der er bedst til kundeservice gør – selv om de selvfølgelig også gør andre ting.
Hvis man har direkte adgang til brugerne – fx via en app, en mail eller noget tredje – kan man også godt lave hurtige surveys blandt brugerne. Det er ikke sikkert, at resultaterne er lige så solide som hvis de var blevet foretaget eksternt, men hvis man er klar over begrænsningerne kan man tit få en strømpil at gå ud fra.
Det sværeste er at systematisere og bruge de input, man får
Uanset om input kommer fra eksisterende eller nye lytteposter, skal de systematiseres og omsættes til konkrete handlingspunkter.
Det er tit den sværeste øvelse. For det første fordi det kan være svært at finde den røde tråd, når man har mange input (fx mails fra kunderne). For det andet fordi det at lytte til inputtene kræver, at man kigger på tingene med friske øjne og glemmer ”plejer”. Dét er nemmere sagt end gjort, hvis man har været en del af beslutnings-konsensus i lang tid.
Der findes ikke en simpel opskrift til at systematisere og bruge de input, man får. Det er noget af det, sådan nogle som os i Wilke bruger år på at lære. Men man kan godt give et par tip.
Et tip er at invitere andre med ind i processen. Måske skal man kigge på input sammen med frontlinjemedarbejdere. Og måske skal man ligefrem invitere nogle af kunderne med ind til at hjælpe med tolkningen.
Et andet tip er at bruge sine fordomme aktivt. Vende dem om, så man bliver bevidst om sine forudfattede holdninger, så de hjælper én til at fokusere opmærksomheden i stedet for at være mentale skyklapper. Hvad er det, der provokerer dig mest, når du læser resultaterne? Hvad er det, du ikke forstår? Hvad er det, du synes vil være sværest at finde et svar på?
De to gode nyheder
#1
Det ER ikke nemt. Men den gode nyhed er, at du kan komme langt ved hjælp af en begrænset indsats – og at du måske allerede har den viden, du efterspørger.
#2
Den anden gode nyhed er, at der altid er hjælp at hente. Du kan altid ringe og få et godt råd – nummeret finder du lige nedenfor!
Nysgerrig? Inspireret? Eller noget tredje?
Du er altid velkommen til at række ud til mig - enten på mail eller på telefon 40 59 41 50.