Danskerne foretrækker online selvbetjening fremfor bankfilialer

Danskerne foretrækker at gå i banken online fremfor at bruge filialer, viser ny undersøgelse. Men nordjyderne holder godt fast i de fysiske banker.

11/12/2015

Danskerne vil helst ikke se deres bankrådgiver i øjnene, når de skal klare deres bankforretninger. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Wilke for FinansWatch.

Til spørgsmålet "Hvordan foretrækker du oftest at være i kontakt med din bank?" svarer 65,2 pct. af de adspurgte, at de helst vil betjenes online. Kun lidt under en tredjedel vil helst sidde over for en rådgiver, når pengesagerne skal klares.

Det overrasker ikke Thomas Eskildsen, analytiker i Jyske Bank.

"Det overrasker mig overhovedet ikke, at der er stor tilslutning til bankernes selvbetjeningskoncepter. Og derfor synes jeg også, at de 65 pct. af danskerne som helst vil i kontakt med deres bank online, indikerer, at bankernes udvikling går den rigtige vej,” siger Thomas Eskildsen.

Upopulære filialer

En lignende tendens ses i svarene på spørgsmålet "Hvordan vil du helst betjens af din bank?." Her svarer næsten to tredjedele at de helst vil betjenes gennem netbanken eller mobilbanken, mens 29,9 pct. går ned i en filial. Kun 4,5 pct. af danskerne ringer ind til bankens callcenter.

Det indikerer over for Thomas Eskildsen, at den seneste tids filiallukninger er velbrgrundede.

"Ja, filiallukningerne har en berettigelse. Og erfaringerne med onlinemøder, hvor kunden og rådgiveren sidder på hver sin side af hver deres computer, viser, at de fungerer rigtig godt, for kunderne er ofte meget tilfredse. Selvfølgelig er der også behov for fysiske møder, men der er jo forskellige behov, alt efter hvilken kunde og hvilken bankforretning der er tale om," siger Thomas Eskildsen.

Der er i midlertidig stor forskel på, hvor populære filialen og den online selvbetjening er, alt efter hvor i landet man kommer fra. Danskere fra Region Sjælland og Region Syddanmark foretrækker derfor at være i kontakt med banken gennem en rådgiver, mens 71, pct. af københavnerne helst vil kontakte deres bank online.

Kilde: FinansWatch

 


 

Watch Medier logo

Watch Medier og Wilke samarbejder løbende om udarbejdelse af branchespecifikke opinioner. Undersøgelsen er hver gang leveret af Wilke A/S, baseret på ca. 1000 interview med et repræsentativt udsnit af danskerne.

Vil du vide mere?

Kontakt os på tlf. 70 10 20 80 eller skriv til hej@wilke.dk