wilke_brandet

Brandstrategi – sådan får du et levende brand

Branding handler ikke om kendis-ambassadører og kontorer på Esplanaden. Først og fremmest skal du have en god brandstrategi, og det kræver en gennemgribende forståelse for din virksomhed og dens kunder.

En stærk brandstrategi tager udgangspunkt i jeres kultur

Du skaber en stærk brandstrategi ved at afdække og forstå din virksomheds selvopfattelse og ambitioner med kunderne. Ved at inddrage medarbejderne i udviklingen og implementering af strategien kan du støbe fundamentet for et solidt og levende brand.

Når medarbejderne har fået del i brandet og brandstrategien, har du skabt den nødvendige baggrund for kunderejsen. Nu giver det mening at arbejde med segmentering, CEM, loyalitet, produktudvikling, innovation samt top- og bundlinje.


En god brand platform:

  • Har et strategisk match med vision, mission og værdier
  • Er troværdig i markedet
  • Er relevant for både kunder og potentielle kunder
  • Er differentierende i forhold til konkurrenter
  • Er motiverende for medarbejderne

En god brandstrategi og brandplatform er ikke et smart pay-off eller kreativt eksekverede reklamer, men derimod den grundlov, som regulerer alle aktiviteter i virksomheden, især kommunikation.

Wilke Brand Position

Processen bag udvikling af et stærkt brand DNA består af tre ­grundelementer: Discover, Design og Deploy.

Sådan fungerer Brand Position modellen

Den interne discoverfase handler om at kortlægge virksomhedens værdier, kompetencer, rolle og personlighed. I denne fase inddrager vi også eksterne interessenter og samarbejdspartnere. Ledelsen inddrages specifikt gennem individuelle sessions og dialog.

Den eksterne discoverfase handler om forståelse af markedet og kundernes opfattelse af virksomheden og viser brandet i en konkurrencemæssig sammenhæng. Vi tager kvalitative og kvantitative metoder i brug for at sikre en fælles forståelse og en robust beskrivelse af brandets egenskaber i markedets opfattelse.

I designfasen udvikler vi Brand Statement ud fra den indsigt, vi har skabt i discoverfasen. Designfasen eksekveres gennem workshops med ledelsen og følges op af en kreativ proces, hvor Wilke i samarbejde med en kommunikationsrådgiver og tekstforfatter udvikler Brand Statement sammen med jeres ledelse.

I deployfasen udruller vi Brand Statement som første skridt i organisationen – dvs. at det forankres blandt medarbejderne på afdelingsplan, så de tager brandplatformen til sig og forstår, hvad udbyttet er - ikke kun for virksomheden, men også for dem selv.

Herefter udrulles Brand Statement konkret i funktioner som produktudvikling, kundeservice og kommunikation gennem formulering af strategier, som eksplicit inddrager Brand Statement.

Cases relateret til Brandet

  • Odense Marcipan

    Identifikation af brandstyrker, forbrugsmønstre og muligheder for positionering inden revitalisering af ODENSE brandet på det skandinaviske marked

  • Call me

    Call me har bevist at det betaler sig at tale ordentligt med kunderne

  • MTG

    Kvalitativt studie afdækkede kundeoplevelser med kerneforretningen, der skubbede kunderne væk

  • Postnord

    Test af oplæg til ny postkort-kampagne, da idéen ikke var meget mere end en tegning.

Vil du vide mere?

Kontakt os på tlf. 70 10 20 80 eller skriv til hej@wilke.dk