BRANCHEINDSIGT: Automotive

Fra stål til kunderelationer

Automotive-branchen står over for drastiske forandringer, når produktet ikke længere sælger sig selv på topfart og hestekræfter, og køb ikke længere er nødvendigt for at få løst sine transportbehov. De forandringer betyder, at automotive-branchen har brug for at sætte fokus på det, der bliver det primære konkurrenceparameter fremover: Relationen til kunderne.

Automotive-branchen har traditionelt haft fokus på stålet; det fysiske produkt. Kunderne blev overbevist om, at de skulle købe model X frem for model Y ved hjælp af lidt højere topfart, lidt bedre acceleration, et større bagagerum eller – i de senere år – hvor mange kilometer per liter brændstof, bilen kunne køre.

Men branchen er under forandring, ligesom andre brancher er under forandring. Den største hotelkæde i dag ejer ikke en eneste seng (Airbnb); det største taxiselskab (Uber) ejer ikke en eneste bil. Det, disse og andre selskaber kan, er at fokusere på kunderelationen.

I automotive-branchen kan man derfor ikke nøjes med at sælge gode biler længere. Det gør konkurrenterne også, og de fleste biler har i dag et kvalitetsniveau, der for de fleste kunder er mere acceptabelt.

Flere og flere kunder køber faktisk slet ikke en bil. Flere og flere leaser, hvis de da ikke bruger nogle af de mange tilbud om at dele en bil (GoMore, LetsGo, DriveNow, Delebilen eller noget helt femte).

Så hvor løsningen på kundernes transportbehov for blot ti år siden var et køb af en bil (mere), er et bilkøb nu blot en af mange muligheder. Og hvor bilkøbet indtil for nylig var bestemt af det fysiske produkt, skal branchen nu konkurrere på den samlede oplevelse til kunden, der indbefatter hele kunderejsen fra start til slut.

Derfor vil automotive-branchen stå over for markante ændringer i de kommende år. Nye konkurrenter vil komme til, og etablerede aktører vil skulle omstille sig til den nye virkelighed. Dem, der vil klare sig bedst er dem, der er bedst til at håndtere kunderelationen.

Wilke hører til de førende analyse- og rådgivningsvirksomheder når det gælder kunderelationer, Customer Experience Management (CEM) og Customer Loyalty. Vi har allerede hjulpet andre i branchen, og vi hjælper også gerne dig. 

Kontakt os for at høre hvordan vi kan hjælpe dig

Henrik Andersen

Head of Communication Consulting & NPS2® Certified Associate

+45 40 59 41 50

ha@wilke.dk

Gå til profil på LinkedIn

Vil du vide mere?

Kontakt os på tlf. 70 10 20 80 eller skriv til hej@wilke.dk